Pozasądowe spory konsumenckie

Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. 2016 poz. 1823) (Ustawa ADR), stanowiąca implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z 21 maja 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE, daje podstawę do utworzenia tzw. Podmiotów ADR zajmujących się pozasądowym rozwiązywanie sporów konsumenckich (Postępowanie ADR).

Przykładem podmiotu publicznego zajmującego się pozasądowym rozwiązywanie sporów konsumenckich w sektorze energetycznym został powołany w 2017 r. i jest Koordynator ds. negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki (Koordynator).

Postępowanie ADR najczęściej polega na stworzeniu, przy wsparciu osoby trzeciej możliwości wypracowania porozumienia pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorstwem. Osoba trzecia co do zasady nie rozstrzyga sporu, nie wydaje opinii w sprawie czy decyzji administracyjnych, ale podejmowanymi czynnościami wspiera strony w wypracowaniu rozwiązania możliwego  do zaakceptowania przez każdą z nich.

W sytuacji gdy nie dojdzie do porozumienia nadal możliwe jest skierowanie sprawy na drogę
sądową, a podmiot inicjujący Postępowanie ADR korzysta wówczas m.in. z obniżenia opłaty
sądowej od pozwu o 2/3 jej wysokości nie więcej niż o 400,00 złotych.

Więcej informacji na:
http://www.polubowne.gov.pl/
https://koordynator.ure.gov.pl

Fundacja Ubi Concordia